Regulamin Przewozu Osób pojazdem typu Londyńczyk
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
-
Regulamin niniejszy określa zasady korzystania z usług pojazdu typu Londyńczyk, świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A., zwanym dalej: Operatorem, a w szczególności:
-
prawa i obowiązki pasażera;
-
prawa i obowiązki obsługi pojazdu;
-
zasady korzystania z przejazdu;
-
postanowienia końcowe.
-
Za chwilę zawarcia umowy przewozu uważa się moment wejścia do pojazdu.
-
W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak np. zagrożenie zdrowia lub życia, popełnienie przestępstwa, rażące naruszenie przepisów porządkowych lub inne poważne zakłócenie porządku publicznego, obsługa pojazdu uprawniona jest do zmiany ustalonej trasy przejazdu w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb, w szczególności Policji, Straży Miejskiej, jednostki ratowniczo-gaśniczej, placówki służby zdrowia albo dokonać wezwania wymienionych służb.
-
Pojazd typu Londyńczyk nie jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich.
-
Przewoźnik nie odpowiada za szkody powstałe w wyniku przerw, opóźnień w ruchu pojazdów lub zmian kierunku jazdy pojazdu spowodowanych siłą wyższą, zatorami komunikacyjnymi, zamknięciem lub blokadą ulic, torowisk, zmianami organizacji ruchu, przyczynami natury techniczno-eksploatacyjnej lub zarządzeniami wydawanymi przez organy nadzoru ruchu drogowego lub kolejowego oraz inne organy uprawnione do wydawania zarządzeń i poleceń o charakterze porządkowym lub administracyjnym.
§ 2
Pasażerowie i obsługa pojazdu zobowiązani są do przestrzegania niniejszego regulaminu.
PRAWA I OBOWIĄZKI PASAŻERA
§ 3
-
Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu dozwolone jest tylko na wyznaczonych przystankach po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Pierwszeństwo przed wsiadającymi mają osoby opuszczające pojazd.
-
Pasażerowie obowiązani są opuścić pojazd na ostatnim przystanku na trasie.
-
Osoba zamierzająca skorzysta z przejazdu pojazdem Londyńczyk, zobowiązana jest do przebywania w widocznym miejscu w strefie przystanku przed przyjazdem pojazdu na przystanek.
-
Pasażer odpowiada wobec Operatora za szkody powstałe wskutek uszkodzenia lub zanieczyszczenia pojazdu, urządzeń lub wyposażenia z jego winy.
-
Pasażer ma prawo dochodzić od Operatora odszkodowania za szkody wynikłe z winy Operatora, po uprzednim zgłoszeniu tego faktu kierującemu pojazdem.
-
Pasażer ma prawo poszukiwać rzeczy zostawionej w pojeździe, zgłaszając okoliczność zgubienia w Biurze Rzeczy Znalezionych w siedzibie Operatora.
-
Pasażer jest obowiązany podporządkować się uwagom oraz poleceniom obsługi pojazdu.
§ 4
W pojeździe Londyńczyk zabrania się:
-
Otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem;
-
Zanieczyszczania i zaśmiecania lub niszczenia urządzeń i wyposażenia;
-
Palenia tytoniu oraz używania tzw. e-papierosów;
-
Spożywania napojów alkoholowych oraz środków odurzających;
-
Przebywania w pojeździe na łyżworolkach, wrotkach, deskorolkach, rowerach lub podobnych urządzeniach;
-
Wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu podczas jazdy lub postoju;
-
Wykonywania czynności niedozwolonych w miejscach publicznych lub mogących narazić inne osoby na obrażenia lub uszkodzenie mienia;
-
Kwestowania, nalepiania plakatów i ogłoszeń bez zgody Operatora;
-
Rozrzucania i rozdawania ulotek oraz materiałów reklamowych bez zgody Operatora;
-
Zakłócania w inny sposób spokoju pasażerów;
-
Przewożenia przedmiotów cuchnących, zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych oraz innych materiałów niebezpiecznych;
-
Używania otwartego ognia;
-
Umieszczania bagażu na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
-
Przewożenia zwierząt oraz rzeczy, które utrudniają przejście, mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub mieniu innych pasażerów, w szczególności wózków dziecięcych, jednośladów, tj. rowery, hulajnogi itp.
PRAWA I OBOWIĄZKI OBSŁUGI POJAZDU
§ 5
Obsługa pojazdu jest obowiązana do wydawania wskazówek oraz poleceń mających na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania przewozu, bezpieczeństwa pasażerów oraz egzekwowania postanowień niniejszego regulaminu.
§ 6
-
W przypadku naruszenia przez pasażera postanowień niniejszego regulaminu, obsługa pojazdu może zażądać opuszczenia pojazdu przez pasażera, wraz z przewożonym bagażem.
-
Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi mogą być niedopuszczone do skorzystania z przewozu londyńczykiem.
-
Obsługa pojazdu ma prawo odmówić przewozu i kontynuowania dalszej jazdy osobom:
-
Zachowującym się agresywnie wobec pasażerów lub obsługi;
-
Używającym słów powszechnie uważanych za obraźliwe;
-
Przewożącym bagaż utrudniający podróż innym pasażerom;
-
Przewożącym bagaż, którego gabaryt lub kształt zagraża bezpieczeństwu w pojeździe;
-
Jeżeli w pojeździe wszystkie miejsca siedzące są zajęte przez pasażerów.
-
Pasażerom wyproszonym z pojazdu oraz osobom niedopuszczonym do skorzystania z przewozu nie przysługuje zwrot opłaty za przejazd.
§ 7
-
Kierujący pojazdem ma obowiązek przyjąć od pasażera rzecz znalezioną w pojeździe oraz przekazać ją do Biura Rzeczy Znalezionych w siedzibie Operatora;
-
Kierującego pojazdem obowiązuje zakaz palenia tytoniu oraz używania tzw. e-papierosów w pojeździe.
ZASADY KORZYSTANIA Z PRZEJAZDU
§ 8
-
Aby skorzystać z przejazdu pojazdem Londyńczyk należy uiścić opłatę za przejazd w wysokości:
-
20 zł – opłata normalna;
-
10 zł – opłata ulgowa.
-
Do korzystania z opłaty ulgowej uprawnieni są:
-
uczniowie – na podstawie ważnej legitymacji szkolnej;
-
studenci – na podstawie ważnej legitymacji studenckiej;
-
emeryci i renciści – na podstawie ważnej legitymacji emeryta-rencisty.
-
-
Do bezpłatnego przejazdu uprawnione są:
-
dzieci do lat 6 - na podstawie ustnego oświadczenia opiekuna;
-
osoby, które ukończyły 70 rok życia - na podstawie dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego wiek i tożsamość.
-
-
Opłatę za przejazd pobiera osoba wyznaczona przez przewoźnika znajdująca się w pojeździe lub pracownik w biurze Częstochowskiej Organizacji Turystycznej, Al. Najświętszej Maryi Panny 65, 42-217 Częstochowa. Dowodem zapłaty i dokumentem uprawniającym do przejazdu jest wydruk z kasy fiskalnej.
-
Grupy zorganizowane chcące zarezerwować przejazd są zobowiązane zrobić to z 5 dniowym wyprzedzeniem.
-
Wraz z paragonem z kasy fiskalnej podróżny otrzymuje bilet okazjonalny jednak nie jest on dokumentem uprawniającym do przejazdu.
-
Opłaty można dokonać wyłącznie w formie:
-
gotówkowej;
-
za pomocą karty płatniczej.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 9
-
Reklamacje i wnioski dotyczące funkcjonowania pojazdu Londyńczyk przyjmowane są:
-
w formie pisemnej na adres Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A., Aleja Niepodległości 30, 42-200 Częstochowa,
-
telefonicznie: 34 377 91 64,
-
elektronicznie na adres: sekretariat@mpk.czest.pl lub skargi@mpk.czest.pl,
-
osobiście: w siedzibie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie S.A. przy Alei Niepodległości 30, 42-200 Częstochowa od poniedziałku do piątku w godz. 7:00 - 15:00 oraz we wtorki w godzinach od 15:00 do 16:00.
-
Członkowie Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie S.A. przyjmują interesantów w sprawach reklamacji i wniosków w każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 16:00 w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie S.A. przy Alei Niepodległości 30, 42-200 Częstochowa.
-
Rozpatrzenie reklamacji lub wniosku odbywa się w terminie do 30 dni od dnia ich zgłoszenia.