Centrala: 34 377 91 00 Dyspozytor: 34 377 91 65/66 Skargi i pochwały: 34 377 91 64

Pierwsza hybryda po modyfikacjach rozpoczęła testy

Na terenie zajezdni MPK w Częstochowie odbył się briefing prasowy. Spotkanie poprzedziło początek dwutygodniowych testów pierwszego autobusu hybrydowego po modyfikacji będącej efektem współpracy częstochowskiego MPK z firmą Autosan z Sanoka.

Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach auta mają pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczne eksploatowanie floty autobusów, które trafiły do miasta z końcem 2015 roku w ramach 100% dotacji z unijnego programu Gazela. Wymagana w projekcie technologia była i jest prototypowa.

Pierwotny producent nie do końca sprostał wyzwaniu, ale było to zadanie bardzo trudne, bo technologicznie jest to autobus ultranowoczesny. Dzięki naszemu doświadczeniu i dobrej współpracy z Częstochową udało się zaingerowac w jego mechanikę w taki sposób, że ten pojazd będzie na miarę oczekiwań - zapowiedział podczas spotkania prezes firmy Autosan, Eugeniusz Szymonik. - Podstawową modyfikacją jest zamiana superkondensatorów na specjalne akumulatory - dodał. 

Optymalne ustawienie pierwszego z pojazdów (i planowane analogiczne działanie co do pozostałych) nie byłoby możliwe, gdyby nie wspólne zaangażowanie specjalistów z Autosana i MPK.

- Zaproponowaliśmy szereg rozwiązań, które zostały z aprobatą przyjęte przez inżynierów Autosana i także wprowadzone w życie. Na razie zmiany opracowaliśmy wspólnie w zakresie krótkich autobusów, pracujemy też nad koncepcją zmian przegubowców. Autobusy będą ciche, ekologiczne i bezpieczne, takie jakich oczekiwali i oczekują pasażerowie - podkreślił prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.

W spotkaniu udział  wziął także prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, który dziękował władzom i pracownikom miejskiego przewoźnika za zaangażowanie w proces uruchomienia pojazdów, na których zakup miasto otrzymało pełną dotację za pośrednictwem NFOŚiGW. - Trzeba było dużej determinacji i kilkuletniego zaangażowania, żeby znaleźc odpowiednich partnerów do podniesienia tego projektu i to się udało. Mam nadzieję, że w efekcie tej współpracy miasto zyska już ostatecznie: nowoczesną, bezpieczną i komfortową flotę autobusową, tak jak było w pierwotnych zamierzeniach tego programu - podsumował prezydent miasta, Krzysztof Matyjaszczyk.

Jeśli testy autobusu po zmianach wypadną pomyślnie auto będzie mogło wyjechac na trasy z pasażerami latem. Po testach też określone zostaną ostateczne koszty jednostkowego wprowadzenia modyfikacji. Potem przyjdzie pora na kolejne, łącznie w zasobach MPK pozostaje łącznie 39 tego typu aut. Wszelkie homologacje bezpieczeństwa i dopuszczenia do ruchu udzielone przez państwowe instytucje pozostają ważne i aktualne.

Modyfikacja hybryd wraz z planowanym uzupełnienim taboru o kilkanaście autobusów elektrycznych w ramach osobnego zamówienia, jest jednym z elementów, o który mają opierac się założenia ugody pomiędzy MPK i NFOŚGiW w zakresie rozliczenia programu Gazela. Obie strony pracują nad jej ostatecznym kształtem.

O wszelkich kolejnych informacjach w tym zakresie będziemy informowac w odrębnych komunikatach.