Centrala: 34 377 91 00 Dyspozytor: 34 377 91 65/66 Skargi i pochwały: 34 377 91 64
A A A A A A+ A++

Interaktywna aplikacja „Live MPK” już dostępna dla częstochowskich pasażerów. W mieście niebawem powstanie także System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

W Sali sesyjnej Urzędu Miasta Częstochowy zostało zaprezentowane nowe narzędzie interaktywne, które ułatwi częstochowskim pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej. Aplikacja on-line "Live MPK" będzie swoistym systemem informacji pasażerskiej dostępnym na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu.


Tym samym Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom częstochowianom, którzy zwracali uwagę na potrzebę wdrożenia takiego rozwiązania. Korzystanie z aplikacji jest proste i intuicyjne, by z niej skorzystać nie trzeba ściągać żadnego programu. Wystarczy wejść na stronę www.live.mpk.czest.pl. Strona jest od dziś powszechnie dostępna. W spotkaniu uczestniczył Prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, który jest inicjatorem programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie", w ramach którego sukcesywnie wprowadzane są kolejne udogodnienia z zakresu m.in. częstochowskiej komunikacji miejskiej.

- Staramy się przekonywać mieszkanki i mieszkańców Częstochowy, żeby rezygnowali z podróżowania własnymi samochodami i przesiadali się na komunikację publiczną. Dlatego wprowadzamy kolejne udogodnienia, tj. aplikację "Live MPK", która działa w przeglądarce internetowej oraz Systemie Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Oba te narzędzia będą ze sobą kompatybilne – powiedział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - Cieszę się, że poprawiamy jakość komunikacji publicznej, idziemy z duchem czasu i nowe technologie mają zastosowanie w naszym mieście – dodał.

"Live MPK: pozwala pasażerowi:
- sprawdzić najbliższe odjazdy z przystanku na którym się znajduje,
- umożliwi śledzenie pozycji GPS pojazdu,
- sprawdzić jakim typem taboru będzie realizowany kurs (marka, model, oraz wyposażenie pojazdu takie jak np: biletomat),
- poinformuje o możliwych odchyłkach od rozkładu (czy pojazd jest opóźniony),
- pozwoli sprawdzić rozkład dla wybranej linii.

W przyszłości w aplikacji będą pojawiać się komunikaty nadawane od dyspozytora, informujące o utrudnieniach na drogach takich jak wypadki lub korki. Już wkrótce na wiatach przystankowych pojawią się kody QR, po zeskanowaniu których pasażer bezpośrednio zostanie przekierowany do widoku najbliższych odjazdów z przystanku, na którym się znajduje. System charakteryzuje się aktualizacją danych w czasie rzeczywistym, co w praktyce oznacza że pasażer może śledzić na żywo aktualną sytuację na drogach.

Podczas spotkania przypomniano jednocześnie, że w najbliższych czasie przy 50 przystankach autobusowych i tramwajowych na terenie miasta zostaną zamontowane cyfrowe tablice zmiennej treści, które stworzą zintegrowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Inwestycje realizuje Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie.

SDIP – System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

- jeden z elementów Inteligentnych Systemów Transportowych - system ma na celu zwiększenie dostępności informacji dla pasażerów na przystankach o rzeczywistych odjazdach pojazdów komunikacji miejskiej.
- tablice zostaną zamontowane na 50 węzłowych przystankach. Każda tablica będzie wyświetlać 6 najbliższych odjazdów. Na tablicach będzie można wyświetlać komunikaty dotyczące czasowych utrudnień w ruchu oraz alarmy w sytuacjach szczególnych lub stanie zagrożenia. Dlatego do  systemu będą również podłączone służby miejskie - Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Straż Miejska.
- aby pomóc w korzystaniu z komunikacji miejskiej osobom niedowidzącym i niewidomym, tablice będą wyposażone w głosowe zapowiedzi o najbliższych odjazdach uruchamianych za pomocą przycisku znajdującego się na słupie tablicy lub zdalnie, za pomocą pilota.  W ramach projektu zostanie zakupionych 1000 pilotów, które zostaną przekazane osobom niedowidzącym i niewidomym, którzy są mieszkańcami naszego miasta.
- 47 tablic zostanie zamontowanych na terenie całego miasta, a 3 przy węzłach przesiadkowych. W sumie 50 sztuk.
- system jest otwarty i będzie przygotowany do dalszej rozbudowy i zwiększenia ilości tablic na kolejnych przystankach.
- postępowanie przetargowe na realizację zadania w toku, otwarcie ofert na wdrożenie SDiP nastąpi 18 października 2018r.

Szczegóły obu wprowadzanych rozwiązań przybliżali zebranym pracownicy i zarząd MPK oraz dyrekcja MZDiT.